انرژی آبی چیست؟

انرژی آبی چیست؟ - 3.6 out of 5 1 based on 13 votes

انرژي آبی چیست؟

نیروگاه آبی نیروگاهی است که از انرژی آب در حال ریزش یا سرعتی حاصل می شود ، که ممکن است برای اهداف مفید مورد استفاده قرار گیرد. از زمان های بسیار قدیم ، از نیروگاههای آبی از انواع مختلف به عنوان منبع انرژی تجدید پذیر برای آبیاری و بهره برداری از دستگاه های مختلف مکانیکی مانند ماسه سنگ ، کارخانه اره ، نساجی ،کارخانه های سنگ معدن استفاده می شده است. یک ترومپ ، که هوای فشرده شده را از آب در حال ریزش ایجاد می کند ، گاهی اوقات برای به کار بردن ماشین آلات دیگر از راه دور استفاده می شود.
در اواخر قرن 19 ، نیروگاه برق منبع تولید برق شد. Cragside در Northumberland اولین خانه ای بود که در سال 1878 توسط نیروگاه برق تأسیس شد و نخستین نیروگاه تجاری برق آبی در آبشارهای نیاگارا در سال 1879 ساخته شد.
از اوایل قرن بیستم ، این اصطلاح تقریباً به طور انحصاری در رابطه با توسعه مدرن قدرت آبی مورد استفاده قرار گرفته است. موسسات بین المللی مانند بانک جهانی ، انرژی آبی را وسیله ای برای توسعه اقتصادی بدون افزودن مقادیر قابل توجهی کربن به جو می دانند ،  اما سدها می توانند تأثیرات منفی و اجتماعی منفی داشته باشند.

انرژي موج

نيروی گرانش مابين ماه و خورشيد و زمين موجب بالا و پايين رفتن منظم آب اقيانوس‌ در سرتاسر دنیا كه امواج جزر و مدي و ماه نيروي بيش تر از دو برابر نيروي كه خورشيد بر موج جزر و مد وارد ‌نمايد اعمال كند، در نتيجه جزر و مد به واضح تابع و از گردش ماه به دور زمين. ايجاد موج در روز و سيكل جزر در سطح هر قسمت از اقيانوس وجود دارد. با وجود كم بودن دامنه ارتفاع موج جزر و مد در اقيانوس‌ آزاد، به  دلیل آشفته بالا، داراي جابه جايي نسبت قابل توجه باشد.

 

نیروگاه آبی
کاربرد نیروگاه آبی

 تاریخچه نيروگاه  موجی در كاليفرنيا چگونه بوده است؟

انسان  قبل از ميلاد نيز از و آب بهره مي‌گرفت. مثل از نوسان دوره  موج  مي‌دانست چه کی و كجا با جريان آب قوي مواجه خواهد شد. ﺗﺄسيس و بنا كوچك هيدروديناميك  نظير سيستم‌ پمپاژ آب و آسياب‌ باد از قرن وسط در سرتا سر جهان مانده  و برخي از اين ابزار و هنوز و در دوران آخر نيز مصرف ‌شد. براي مثل چرخ آب بزرگ براي پمپاژ آب تا قرن 19 همچنین مورد  مصرف بود. شهر لندن از چرخ آبي بزرگ  مصرف مي شد كه در سال 1580 ميلاد  پل لندن وصل شده بود و در زمان 250 سال آب سالم براي شهر  ایجاد کرد. با پيشرفت صنعت بشر و جامعه، برق رسان و الكتريك تمام جنبه‌ تمدن پیشرفت به گسترش تبدیل‌ گوناگون جهت انتقال منابع انرژي پتانسيل به انرژي الكتريك منجر  باشد. برای طراحي نيروگاه‌ موج در مقياس صنعت براي مصرف و گرفت از انرژي موج در قرن 20 با رشد بالا دانش الكتريك در صنعت آغاز شد.

کارکرد نیروگاهی  انرژی باد:

اين نيروگاه‌ از انرژي پنهان شده در جزر و مد  مصرف ‌كند، اين انرژي  از انرژي ساكن حاصل شده از جابه جا عمود توده آب ساكن و يا انرژي جنبش وابست به شدت جريان انرژي جريان جزر و مد  به هر  جهت پديده جزر و مد كه خود ناشي از نيرو گرانش جذب ماه و خورشيد ‌باشد، به وجود ‌آيد. در برخی از نواع اين نيروگاه‌ از جريان آب هم در جزر و هم در مد مصرف ‌نمايد، آب از بالا وارد شده و باعث جدا دو صفحه گشت و نيروي حاصل  فنر پيچ را تحت فشار قرار ‌دهد و با فروكش  آب و خالي شد محفظه و برگشت فنر به حالت اول باعث چرخش توربين شود. نيروگاه‌ موج مي‌توان در 2 حالت یک منظور و دو منظوره طرح و ساخت شود. دو منظوره به آن معنا كه توربين در هر دو حالت كه آب جريان دارد كار كند. هنگام كه آب بالا ‌آيد و طي زمان كه آب فروكش كرده و به اقيانوس باز ‌گردد. و در سيستم تك منظوره توربين  در زمان سيكل فروكش كار كند. اين شکل دريچه‌ آب در زمان موج باز ‌ماند و اجازه ‌دهد كه آب فضا آب گير را پر کند. بعد دريچه بسته شود. ارتفاع و هد آب بالا ‌يابد و توربين‌ روشن ‌شود و آب در دوره فروكش ا آب گير به درون اقيانوس باز ‌بگردد. مزیت راه توربين دومنظور به شکل دقيق مدل از پديده طبيعي موج و كم ميزان ﺗﺄثير در محيط را دارد و  در برخی از شکل خود بازده  زیاد بالا هم دارد. ولی اين راه به لوازم پيچيد و توربين‌ دوطرف بازگردد گران ‌ و تجهيز الكتريك نياز دارد.  راه تك منظور ساده و به توربين‌ چندان گران قيمت نياز نبوده و جنبه‌ منفي راه تك منظور مي توان به زيان بيش تر آن براي محيط اشاره کرد. از آن جا كه ارتفاع  بيش تر براي آب ايجاد شود كه  انباشت شدن رسوب و ته نشين در آب گير ‌شود. جدای اين هر دو راه در کار به كار گرفت.  

 

روش توليد برق از موج دريا چگونه است؟

محاسن و معایب آن:

انرژي موج يك انرژي پاك پايان ناپذير و اين ويژگي‌ مهم انرژي موج را در آينده‌ نزديك به منبع مهم و در  دنیا برای توليد انرژي تبديل می کند. براي دست یابی به اين هدف  در توليد انرژي موج جزر و مد برای بازده بالا و هزينه‌ كم و  جمع دنیا براي گسترش آن کرد. بلند تر امواج در دنیا  کم  با ارتفاع و هد آب كه در نيروگاه  بر رودخانه  كه بر ده‌ و صد متر ‌شود مقايسه باشد. ارتفاع  كم نيروگاه‌ موج  فني نسبت را براي طرح ايجاد ‌کرد. مشكل پيشرو طراحان، كارايي پايين بیش تر ژنراتور هيدروليك به كار گرفته شده روي سد با چنين ارتفاع و هد آب كم و ژنراتور طرح شده براي اين سيستم زیاد گران و پيچيده هست.

 بررسی اقتصاد آن:

انرژي جزر و مد براي قرن‌ از نقطه نظر زماني و دامنه و گستره  مصرف ساير انرژي‌ پيشي گيرد. هر چند كه مشكل  ‌ براي گردآوري ابن منبع انرژي در قياس با انرژي خورشيد و انرژي باد در مناطق رسم شده‌ و  ﺗﺄسيسات مرسوم و رايج نيروگاه‌ تركيب موج كه با سد عظيم در اقيانوس‌ آزاد ‌باشد به دشواري مي‌تواند از نظر صرف اقتصاد با آن نيروگاه‌ سوخت فسيل و حرارت در اصل توليد انرژي الكتريكي در جهان و با زغال سنگ و سوخت ارزان، فراوان كار كند رقابتی باشد.

آمار  دنیا:

4 نيروگاه موج در صنعت در دنیا وجود دارد كه همه جنگ جهان دوم ساخته شد و كه نيروگاه موج لارانس فرانسه (1976) نيروگاه موج كيس لايا گوبا  روسيه (1968) آناپوليس كانادا (1984) و دست آخر جيانگ زي يا در چين (1985)

محيط زيست:

همه نيروگاه‌ موج و جزر ومدي موجود با طرح ساخته شده‌ و بر اساس راه‌اندازي ايستگاه‌ توليد توان با در نظر داشتن مولف اصل طراح با ايجاد سد بر رودخانه‌ بنا گرديده‌ و اين راه رايج توجيه زیاد ضعيف اكولوژيك و زيست محيط داشته و ايجاد سد به شکل مهاجرت ماهي‌ را با مشكل مواجه كرد و جمعيت آن را خراب محيط زيست را با ايجاد سيلاب و باتلاق در سرزمين‌ مجاور تخريب ‌كند. ايجاد سيلاب موضوع مختص به نيروگاه‌  توان موج نبود چون سطح آب در آب گير نمي ‌توان زیاد از حد  طبيعي آب باشد

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

طراحی و پیاده سازی M.A